Sunday, June 13, 2010

Menunding jari....

Dalam hidup ni, setiap apa yang ingin kita lakukan, kita perlu memikirkan sebab dan akibat daripada perbuatan kita. bila kita dah lakukan, takda gunanya kita mula fikirkan kembali kerana ia sudah terlewat. Namun begitu, jika perbuatan tersebut menyebabkan kebahagian dan kesenangan ia tidak mengapa dan kadangkala ia disebut “tuah”. jika perbuatan tersebut mengundang kecelakaan, keburukan atau kesengsaraan ia disebut bala dan pada masa itu kita akan mula memikirkanya.

bila berlalunya masalah tersebut.. ditiup angin jauh meninggalkan fikiran kita, kita akan mula lupa dan alpa sehinggalah perkara tersebut berulang lagi.

kenapa ia sering berlaku? kerana kita manusia, tak lari daripada kesilapan…. namun begitu, manusia perlu belajar daripada kesilapan. 5 jari, jika satu jari menunding kepada orang lain. 4 jari lagi menunding kearah kita. muhasabah diri terlebih dahulu sebelum sebarang perilaku kita menyebabkan ia bertambah parah, langsung tak dapat dibendung.

walaupun begitu, berserah kepada yang maha esa, semoga setiap hari kita akan menjadi lebih baik daripada hari yang sebelum. Allah sahaja yang maha mengetahui dan maha adil.

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails