Tuesday, October 5, 2010

7 Cara Berjimat Untuk Wanita Yang Telah Berkeluarga

Kos kehidupan semakin meningkat. Rakan-rakan saya di pejabat juga kadang-kadang mengeluh sebab semakin banyak perbelanjaan rumah yang perlu di bayar.

Anak-anak yang semakin membesar bermakna anda perlu menambah perbelanjaan isi rumah anda. Memulakan perniagaan secara keci-kecilan adalah satu langkah yang bijak. Bagaimanapun tak semua orang mahu memulakannya.Mungkin tak ada masa atau modal.

Kalau anda belum berani atau tak tahu cara bagaimana memulakannya, anda boleh menambah isi pendapatan di rumah dengan memainkan peranan anda sebagai seorang ibu dan isteri. Caranya adalah dengan berjimat!

Sebagai seorang wanita, isteri dan ibu peranan kita adalah amat penting. Ingat wang mungkin tak boleh memberi kebahagiaan tapi tanpa wang yang mencukupi banyak rumahtangga yang tunggang langgang.

Hari ni saya berikan sedikit tips yang boleh kita praktikkan sebagai seorang wanita, isteri dan ibu. Kata orang jika tak pandai macammana nak tambah duit, kita kenalah berjimat dengan cara mengawal perbelanjaan anda.

* Menetapkan matlamat. Tulis dalam buku catatan anda apa yang penting anda ada dan apa yang kurang penting. Contonhya anda memerlukan sebuah mesin basuh baru dalam masa 3 bulan. Perhatikan apa yang boleh anda kurangkan perbelanjaan untuk membolehkan anda mereliasasikan matlamat anda.

* Jual atau lelong barang rumah yang tak di perlukan. Ini sangat bagus sebab selain mendatangkan wang anda boleh mengosongkan rumah yang sesak.( Boleh jual kat laman lelong internet macam ebay atau pergi je kat Cash Converter- tempat jual barang terpakai ).

* Guna barang recycle. Barang recycle harganya lebih murah. Contonhya dulu saya membeli buaian anak saya sebab malas nak beli baru dan harganya mahal! Saya beli je di Cash converter , tak sampai RM 30 pun. Sampai sekarang boleh pakai :) Kalau di shopping complex dah cecah ratus ringgit!

* Mulakan menabung dari sekarang. Jika selama ini anda jarang menabung, kenapa tak mulakan dari sekarang. Mulakan dari jumlah yang anda termampu dahulu.Kata orang sekit-sikit lama-lama jadi bukit.

* Catitkan aliran wang keluar dan masuk . Mungkin ia agak sukar pada awalnya tapi dengan mencatitkan perbelanjaan, anda dapat melihat samada barang anda beli benar-benar di perlukan.

* Didik anak-anak kepentingan menabung . Berikan anak anda tabung dan minta mereka masukkan wang lebihan belanja sekolah ke dalam tabung simpanan mereka. Terangkan bagaimana wang tabung itu amat penting jika terjadi apa-apa pada anda sekeluarga.

* Kurangkan makan di luar. Makan di luar menuntut perbelanjaan yang lebih.Bukan tak boleh langsung tapi kawallah perbelanjaan anda.

Selepas ini cuba anda perhatikan setiap bulan samada apa yang anda lakukan di atas bermanafaat untuk anda sekeluarga.

Saya pasti anda pasti tersenyum kerana wang yang berlebih setelah anda berjimat boleh di gunakan untuk simpanan atau memiliki barang yang anda idamkan.

Selamat mencuba.

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails